Konserwatorium pt. Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić?

     17 lutego we wszystkich oddziałach gimnazjalnych odbyły się profilaktyczne konwersatoria. Podstawowym celem zajęć profilaktycznych, które zostały przeprowadzone w lutym było stworzenie atmosfery sprzyjającej rozważaniom na temat uzależnień oraz kształtowanie właściwego stosunku młodzieży do substancji psychoaktywnych.

Celem ogólnym zajęć było kształtowanie negatywnych postaw wobec narkotyków, dopalaczy i nikotyny.

Do celów operacyjnych zaliczyć możemy:

  • poznanie definicji uzależnienia i faz uzależnienia;
  • pokazanie zagrożeń związanych z paleniem papierosów, zażywaniem narkotyków i dopalaczy;
  • uświadomienie korzyści wynikających z zaprzestania zażywania substancji psychoaktywnych.

Wykorzystane metody. Aby osiągnąć postawione cele wykorzystano następujące metody i techniki:

  • analiza filmów;
  • burza mózgów;
  • rozmowa kierowana.

Realizacja zagadnienia:

  • Odtworzenie filmów, dotyczących uzależnienia od narkotyków, dopalaczy i nikotyny.
  • Rozmowa  z uczniami na temat tego jak rozumieją pojęcie uzależnienia.
  • Przedstawienie definicji uzależnienia i podsumowanie  wszystkich propozycji uczniów.
  • Uczniowie zostali także zapoznani z fazami uzależnienia.

     Po przedstawieniu filmów, pojęć nt. uzależnienia a także omówieniu wszystkich tych elementów została przeprowadzona rozmowa , dotycząca argumentów za i przeciw używania  (narkotyków , dopalaczy, nikotyny). Uczniowie podawali następujące argumenty:

Argumenty ZA (dlaczego warto walczyć z nałogami?)

  • powodują choroby fizyczne i psychiczne
  • używanie  substancji psychoaktywnych prowadzi do niebezpiecznych zachowań
  • powodują zerwanie więzi rodzinnych, towarzyskich
  • powodują problemy w szkole i w domu
  • używanie substancji psychoaktywnych prowadzi do ograniczenia aktywności osoby do zdobywania substancji, a co ważne środków finansowych niezbędnych do jej zakupu
  • powodują słabe wyniki w szkole (uczniowie podkreślali, że po dłuższym używaniu substancji psychoaktywnych pojawiają się problemy z pamięcią)

Argumenty PRZECIW (dlaczego nie musimy się bronić przed nałogami?)

  • urozmaicają imprezy, powodują uczucie odprężenia ( uczniowie podkreślali, że substancje psychoaktywne wzmacniają pewność siebie podczas spotkań towarzyskich)
  • pomagają w walce ze stresem
  • łatwy dostęp,
  • są częścią mody, ułatwiają kontakty towarzyskie

Po przedstawieniu argumentów za i przeciw nauczyciel zadał uczniom jeszcze kilka pytań:

  • Co można zrobić aby ograniczyć dostęp do substancji psychoaktywnych?
  • W jaki sposób można zmienić (modę na palenie)?
  • Co poradziłbyś osobie, która zwróciłaby się do Ciebie z problemem używania substancji psychoaktywnych.