17 lutego we wszystkich oddziałach gimnazjalnych odbyły się profilaktyczne konwersatoria. Podstawowym celem zajęć profilaktycznych, które zostały przeprowadzone w lutym było stworzenie atmosfery sprzyjającej rozważaniom na temat uzależnień oraz kształtowanie właściwego stosunku młodzieży do substancji psychoaktywnych.
Celem ogólnym zajęć było kształtowanie negatywnych postaw wobec narkotyków, dopalaczy i nikotyny.
Do celów operacyjnych zaliczyć możemy:
- poznanie definicji uzależnienia i faz uzależnienia;
- pokazanie zagrożeń związanych z paleniem papierosów, zażywaniem narkotyków i dopalaczy;
- uświadomienie korzyści wynikających z zaprzestania zażywania substancji psychoaktywnych.
Wykorzystane metody. Aby osiągnąć postawione cele wykorzystano następujące metody i techniki:
- analiza filmów;
- burza mózgów;
- rozmowa kierowana.
Realizacja zagadnienia:
- Odtworzenie filmów, dotyczących uzależnienia od narkotyków, dopalaczy i nikotyny.
- Rozmowa z uczniami na temat tego jak rozumieją pojęcie uzależnienia.
- Przedstawienie definicji uzależnienia i podsumowanie wszystkich propozycji uczniów.
- Uczniowie zostali także zapoznani z fazami uzależnienia.
Po przedstawieniu filmów, pojęć nt. uzależnienia a także omówieniu wszystkich tych elementów została przeprowadzona rozmowa , dotycząca argumentów za i przeciw używania (narkotyków , dopalaczy, nikotyny). Uczniowie podawali następujące argumenty:
Argumenty ZA (dlaczego warto walczyć z nałogami?)
- powodują choroby fizyczne i psychiczne
- używanie substancji psychoaktywnych prowadzi do niebezpiecznych zachowań
- powodują zerwanie więzi rodzinnych, towarzyskich
- powodują problemy w szkole i w domu
- używanie substancji psychoaktywnych prowadzi do ograniczenia aktywności osoby do zdobywania substancji, a co ważne środków finansowych niezbędnych do jej zakupu
- powodują słabe wyniki w szkole (uczniowie podkreślali, że po dłuższym używaniu substancji psychoaktywnych pojawiają się problemy z pamięcią)
Argumenty PRZECIW (dlaczego nie musimy się bronić przed nałogami?)
- urozmaicają imprezy, powodują uczucie odprężenia ( uczniowie podkreślali, że substancje psychoaktywne wzmacniają pewność siebie podczas spotkań towarzyskich)
- pomagają w walce ze stresem
- łatwy dostęp,
- są częścią mody, ułatwiają kontakty towarzyskie
Po przedstawieniu argumentów za i przeciw nauczyciel zadał uczniom jeszcze kilka pytań:
- Co można zrobić aby ograniczyć dostęp do substancji psychoaktywnych?
- W jaki sposób można zmienić (modę na palenie)?
- Co poradziłbyś osobie, która zwróciłaby się do Ciebie z problemem używania substancji psychoaktywnych.