Lubella inspiruje i edukuje

     W dniach 21.11.2015 r. – 05.12.2016 r. w naszej szkole był realizowany program edukacyjny LUBELLA INSPIRUJE I EDUKUJE, który miał na celu propagowanie wśród młodzieży gimnazjalnej dobrych nawyków związanych  z prawidłową dietą wykorzystującą produkty zbożowe, zaznajomienie uczniów z zasadami zdrowego odżywiania, przekazywanie treści edukacyjnych poprzez zabawę. Za jego realizację były odpowiedzialne nauczycielki: Elżbieta Iwańska, Genowefa Leszczyńska, Katarzyna Kietlińska oraz wychowawczynie internatu: Martyna Kłosowska (internat Zielonka), Sylwia Malitka (internat Rudzienko), Monika Wielgo, Natalia Grabowska (internat Ludwinów).

     Program składał się z trzech części. Pierwsza część polegała na przeprowadzeniu lekcji we wszystkich oddziałach na temat Produkty zbożowe – skarbnicą substancji odżywczych. Uczniowie poznali produkty zbożowe i ich rodzaje, właściwości oraz rolę w codziennej diecie. Zapoznali się także z różnymi ciekawostkami na ich temat. Stworzyli w karcie pracy przykładowy jadłospis na jeden dzień, w którym podczas każdego posiłku musieli uwzględnić produkty zbożowe.

Część druga to gra szkolna, której celem było powtórzenie i sprawdzenie w praktyce wiedzy i umiejętności zdobytych podczas lekcji, zwrócenie uwagi uczniów na istotną rolę produktów zbożowych w diecie, ćwiczenie umiejętności rozpoznawania zbóż i produktów zbożowych, pogłębienie wiedzy dotyczącej niezbędnych dla organizmu składników mineralnych i korzyści związanych z ich spożywaniem, zachęcenie do poszerzania swojej wiedzy na temat zdrowego żywienia oraz samodzielnego komponowania pełnowartościowych posiłków. Gracze musieli wcielić się w role uczestników konkursu kulinarnego. Ich zadaniem było przygotowanie wyśmienitej potrawy spełniającej szereg wymagań. Aby tego dokonać, musieli podjąć się wykonania zadań, które pozwoliły na zdobycie wiedzy i niezbędnych produktów do przyrządzenia potrawy. Były one oznaczane na karcie w postaci wpisywanych przez graczy odpowiedzi i przyznawanych przez nauczyciela punktów. Uczestnicy brali udział w grze w zespołach składających się z trzech, czterech lub pięciu osób. Każda grupa otrzymała kartę gry, na której notowała swoje odpowiedzi. W karcie gry uczniowie wpisywali odpowiedzi do poszczególnych zadań. Po ukończeniu gry nauczyciel przyznał punkty za ich prawidłowe wykonanie (zgodnie z odpowiedziami do zadań).

     Pierwsze miejsce ex aequo zdobyły  Alicja Król, Aleksandra Mojsiejew, Alicja Pasternak, Angelika Piekacz (oddział IIIBR) oraz Adrian Barcikowski, Dominik Borowik, Dariusz Malinowski, Rafał Soból, Arkadiusz Wojtecki (oddział IIIDZ/IIIEZ). Trzecie miejsce zajęły dziewczęta z oddziału ICR w składzie: Agnieszka  Jamiołkowska, Maja Nowakowska, Angelika Pindak, Anna Szustak i Natalia Tetych.

     W części trzeciej uczniowie musieli przygotować przynajmniej jedną potrawę na podstawie następujących przepisów:

1. Danie główne: Spaghetti z indykiem, brukselką oraz jajkiem.

2. Danie główne: Świderki z kurczakiem w sosie śmietanowym.

3. Danie główne: Zapiekanka makaronowa z mięsem wieprzowym.

4. Danie główne: Orientalny rosół z jajecznym makaronem.

5. Przystawka: Kurczak na sałatce z makaronu pełnoziarnistego kokardki.

6. Przystawka: Chrupiące batony z płatków pełnoziarnistych.

7. Deser: Mus cytrynowy z płatkami pełnoziarnistymi i włoską bezą.

8. Deser: Muffiny z owocami. 

     Zadanie to zostało wykonane w internatach w ramach zajęć kulinarnych. Chłopcy z Zielonki przygotowali świderki z kurczakiem w sosie śmietanowy. To samo danie wybrały dziewczęta z Rudzienka. Chłopcy z Ludwinowa sporządzili muffiny z owocami oraz chrupiące batony z płatków pełnoziarnistych.

       Na zakończenie uczniowie wypełnili krótką ankietę. Wzięło w niej udział 89 osób.

    Mamy nadzieję, że dzięki realizacji tego programu nasi uczniowie uświadomili sobie niezwykle istotną rolę prawidłowego odżywiania dla naszego zdrowia. Rozwój i dobre funkcjonowanie organizmu wymaga dostarczenia mu wszystkich niezbędnych składników pokarmowych: węglowodanów, białek, tłuszczów w odpowiedniej ilości i proporcji. Codzienna właściwa dieta odgrywa istotną rolę w zapewnieniu sobie dobrego samopoczucia, wzrostu oraz atrakcyjnego wyglądu. Odpowiednio zbilansowane posiłki wspierają osiągnięcie najwyższej sprawności fizycznej, psychicznej, w tym zdolności uczenia się, zapamiętywania i koncentracji.  

W życiu bowiem istnieją rzeczy, o które warto walczyć do samego końca.

Paulo Coelho

Kontakt z MOS-em

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Zielonce
ul. Marecka 76

05-220 Zielonka

www.moszielonka.pl

E-mail: sekretariat@moszielonka.pl


SEKRETARIAT:

tel. (22) 771-87-40

fax. 22 771-87-45

Przeczytaj więcej >

Szkoły działające w ramach MOS Zielonka

Szkoła Podstawowa i Gimnazjum działające przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Zielonce kształcą młodzież w normie intelektualnej, która z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym może być zagrożona niedostosowaniem społecznym i wymaga stosowania specjalnej organizacji nauki oraz metod pracy a także pomocy psychoedukacyjnej.

Przeczytaj więcej >

Internaty

     Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Zielonce koło Warszawy jest placówką koedukacyjną. W jego strukturach funkcjonują cztery internaty: dwa męskie, jeden żeński i koedukacyjny dla szkoły podstawowej. Położony jest on blisko ważnych szlakach drogowych i kolejowych, co umożliwia dogodny dojazd komunikacją miejską, pociągiem oraz samochodem. Placówka mieści się w budynku w pełni dostosowanym do przyjęcia podopiecznych. Przestronne korytarze, nowoczesne sale mieszkalne i świetlice sprawiają, że budynek jest przyjazny i dostosowany do potrzeb wychowanków. Na terenie ośrodka znajduje się także stołówka.  Głównym zadaniem Ośrodka jest eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania, przygotowanie do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi oraz pomoc podopiecznym w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej. Swoim wsparciem obejmujemy także rodziców / prawnych opiekunów naszych wychowanków.

Przeczytaj więcej >